ТЕМА 2. Машина часу

ТИЖДЕНЬ 4. ПРИГОДА 4. Комп’ютерна історія

УРОК 22. Пригода четверта “Комп’ютерна історія”.
Як технології змінюють наше життя?

Мета

  • ознайомити з історичними відомостями про пристрої для обчислень, винайдені людьми в різни часи, та з їх застосуванням;
  • ознайомити з історією виникнення комп’ютерів;
  • активізувати пізнавальну діяльність дітей;
  • збагачувати активний словник відповідно до тематики тижня;
  • розвивати самостійне мислення, уміння досліджувати, уяву, доказове та зв’язне мовлення, пам’ять, увагу, дрібну моторику, критичне мислення, навички вільного спілкування, естетичний смак;
  • виховувати спостережливість, уважність, наполегливість.

Очікувані результати навчання

  • дитина вітається та звертається до інших, дотримуючись норм мовленнєвого етикету, використовує ввічливі слова;
  • об’єднується з іншими дітьми у групи, пари для спільної діяльності;
  • висловлює та аргументує власну думку, поважаючи позицію інших і дослухаючись до спільних рішень;
  • підтримує діалоги з тем, пов’язаних із важливими життєвими ситуаціями;
  • зіставляє почуте з власним досвідом, висуває власні гіпотези;
  • ставить запитання дорослим і одноліткам щодо інформації, яка викликає сумнів або є незрозумілою;
  • наводить аргументи на захист власної думки та ілюструє її прикладами;
  • робить висновки зі спостережень і досліджень разом з учителем або самостійно;
  • систематизує та узагальнює інформацію;
  • знає про історію виникнення комп’ютерів.

Обладнання

  • підручник О. Волощенко, О. Козак, Г. Остапенко “Я досліджую світ” 4 клас (частина 1);
  • робочий зошит № 1 “Я досліджую світ”;

ХІД УРОКУ

1. Емоційне налаштування

1

Вправа “Передаю гарний настрій”

Аби гарний настрій мати,
Треба всім його бажати.

  • Який у вас настрій? З гарним настроєм приємно вирушати в мандри. Передайте подумки свій гарний настрій і добрі думки своїм однокласникам та однокласницям.

2

Вправа “Створюємо настрій”

Відчуймо себе часточками колективу і скажімо собі:

Ми сьогодні прийшли на урок … (для чого?) … (учитися)

На уроці треба бути … (якими?) … (спокійними, уважними…)

Зі мною поруч (хто?) … (мої друзі та подруги)

Вони мене (що?) … (поважають / цінують / люблять)

Мені це (як?) … (приємно)

Я готовий / готова (до чого?) … (до успішної роботи / до нових знань)

2. Вправа “Відгадай”

 

Розгадайте ребус. Складіть речення зі словом-відгадкою (зош., с. 29, завд. 1).

Перевірте себе

Сучасний світ вже неможливо уявити без високих технологій. Вони всюди навколо нас. Ми сприймаємо їх як буденність. Проте дуже рідко замислюємося про те, що за винаходами цих пристроїв стоїть кропітка і напружена робота, пошуки та роздуми, помилки й довгоочікувані перемоги.

3. Повідомлення теми уроку

  • Протягом місяця ми з вами подорожуватимемо і в минуле, і в майбутнє та дізнаватимемося багато нового й цікавого.
  • Поміркуйте і скажіть, чи можуть бути пов’язані слова МУЗЕЙ і КОМП’ЮТЕР. Поясніть свої міркування.
  • Чи здогадалися, про що говоритимемо на сьогоднішньому уроці?
  • Сьогодні ми з вами поринемо у світ гаджетів, дізнаємося про історію виникнення комп’ютерів.

4. Таблиця ЗХД

 

Попрацюйте в парах і заповніть таблицю. Запишіть ті факти, які ви вже знаєте про комп’ютер.

  • Поспілкуйтеся із сусідньою парою, поцікавтеся, що вони записали в таблицю.
  • Чи є у вас спільні записи? А відмінні? Як ви гадаєте, чому?

5. Опрацювання уривка “Комп’ютерна історія”

1

Самостійне читання уривка (підр., с. 64)

2

Вправа “Хмара слів” (див. роздруківку “Хмара слів про комп’ютер”)

Прочитайте уривок “Комп’ютерна історія” з твору Р. Клочка та заповніть хмару слів.

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ
  • Що нового ви дізналися про комп’ютери?
  • Яка інформація вас здивувала / зацікавила?
  • Чи знайшли в тексті відповіді на запитання, які записали в таблицю? На які саме? А чи виникли нові запитання?
  • Які слова та факти записали до хмари слів?
  • Поспілкуйтеся із сусідом / сусідкою. Поцікавтеся, які слова він / вона записали у свою хмару слів. Чи є у вас однакові слова? Якими словами різняться ваші хмари? Як ви гадаєте, чому?
  • Презентуйте свою хмару слів. Поясніть свій вибір.

3

Онлайн-вправа “Комп’ютерна історія”

Пригадай прочитаний фрагмент “Комп’ютерна історія” за твором Романа Клочка та віднови речення

ВИКОНАТИ ОНЛАЙН-ЗАВДАННЯ

4

Вправа “Слово за словом”

Прочитайте слова і поясніть, чи стосуються вони змісту тексту. Поясніть свою думку.

ДИСКЕТА    РОБОТИ

РУЧКА    МАУНТІН-В’Ю

6. Фізкультхвилинка “Танець робота”

7. Відеомандрівка в минуле “Комп’ютери: раніше, тепер, у майбутньому”

 

Перегляньте відео й доповніть хмару слів.

  • Що нового ви дізналися про комп’ютерну техніку із відео?
  • Що вас здивувало / зацікавило?
  • Про що захотілося більше дізнатися?
  • Якими словами доповнили хмару слів?

8. Вправа “Фантазуй”

 

Леся знайшла в інтернеті фотозображення комп’ютерів різних часів. Розгляньте світлини й розкажіть, як комп’ютери змінювалися з роками (підр., с. 65, завд. 1).

  • Яким ви бачите комп’ютер майбутнього? Який він буде на вигляд, які функції виконуватиме? Розкажіть.

9. Перегляд відео “Перший в Україні музей комп’ютерів”

  • Де розташований перший в Україні музей комп’ютерів?
  • Чи зацікавив вас цей музей? Чим саме?
  • Як експонати потрапляють до цього музею?
  • Чи виникло бажання побувати в цьому музеї?
  • Як ви гадаєте, чи є ще такі музеї? Чи можна створити такий музей у вашій школі? У вашому населеному пункті? Що саме для цього потрібно?

10. Вправа “З’ясуй”

 

Данило вирішив о 19 годині за київським часом зателефонувати до своєї кузини, яка мешкає в Каліфорнії, щоб розпитати її про Музей історії комп’ютерів. Довідайтеся, котра година в цей час у штаті Каліфорнії. (підр., с. 65, завд. 3)

  • Чому в різних країнах різний час?

Інформація для вчителя

Земля обертається навколо своєї осі, і її поверхня освітлюється Сонцем неоднаково. Коли, наприклад, у Вінниці день, то на протилежному боці планети — ніч. Внаслідок обертання Землі навколо своєї осі кожний меридіан нашої планети має свій час, який не збігається з часом інших меридіанів.

За домовленістю між країнами світу, земну поверхню умовно поділено на 24 часові пояси, оскільки доба має 24 години. Люди домовилися, що відлік часу ведеться у східному напрямі від Гринвіцького (нульового) меридіана, який дістав свою назву від Гринвіцької обсерваторії, що розташована поблизу міста Лондона у Великобританії.

Якщо людина переїжджає зі свого часового поясу в пояс, розташований західніше, то стрілку годинника слід переводити на годину назад, якщо східніше — на одну годину вперед.

Перевірте себе

ЗАВАНТАЖИТИ РОЗДРУКІВКУ

11. Інтерактивна гра “Години світу”

 

Повправляйтеся у визначенні часу за допомогою інтерактивної карти. Спробуйте визначити час у різних містах світу, якщо в Одесі 11.00.

ВИКОНАТИ ОНЛАЙН-ЗАВДАННЯ

12. Рефлексія

1

Таблиця ЗХД

  • Заповніть третій стовпчик таблиці.
  • Що ви дізналися про історію комп’ютерів?

2

Вправа “Мікрофон”

  • Розкажіть про свої враження від уроку.
  • Висловіть побажання однокласникам та однокласницям.
  • Розкажіть, коли ви були активними на уроці.

13. Домашнє завдання

 

Довідайтеся, які музеї комп'ютерів є в Україні та у яких містах вони розташовані (підр., с. 65, завд. 2).

Методичні поради

Домашнє завдання є рекомендованим. Може бути не на кожному уроці. Пропонуємо час від часу давати дітям додому певну роботу, адже для них це можливість зробити щось самостійно, а потім здивувати всіх.



У конспекті уроку використано матеріали Тетяни Гуркіної